Фінансова система Швейцарії

Фінансова система Швейцарії

Швейцарія належить до найбільш респектабельних фінансових центрів Європи. Традиційний статус нейтральної держави, місце розташування в центрі Європи, усталені демократичні інститути забезпечили Швейцарії особливе положення на політичній карті світу. Швейцарія - поза військових, політичних і расових конфліктів. Потрясіння двадцятого століття не торкнулися її політичний і економічний суверенітет. Політична стабільність і економічне процвітання зумовили привабливість Швейцарії в очах заможних людей інших країн. Більше 10% її постійних жителів - іноземці. З усього світу сюди стікаються банківські вклади. Швейцарія є транзитним пунктом міжнародних фінансових потоків. Швейцарський франк входить до числа основних резервних валют світу.

Швейцарська банківська система знаходиться на одному з перших місць у світі за рівнем конфіденційності банківських вкладів. Проте репутація Швейцарії в цій області останнім часом набула дещо двоїсту забарвлення. Її влада піддаються жорсткій міжнародній критиці за "сплячі" вклади, що знаходяться в швейцарських банках з часів Другої світової війни. Швейцарські банки як і раніше зберігають фінансові таємниці цієї епохи. На думку багатьох, принцип таємниці і непорушності банківських вкладів вступив у суперечність з міжнародними етичними нормами. Тим не менш скандал зі "сплячими" вкладами нс зробив істотного впливу на статус цієї країни як міжнародного центру фінансових операцій. Швейцарські фірми широко використовуються в різноманітних схемах податкового і фінансового планування.

Оподаткування в Швейцарії в цілому відповідає міжнародним стандартам. Зрозуміло, її не можна зарахувати до "офшорних юрисдикцій" у власному розумінні цього слова. Однак у деяких відношеннях вона може розглядатися як пільгова, особливо в порівнянні з такими країнами, як ФРН або Франція. Федеральний податок у Швейцарії складає всього 9,8%, а місцеві в деяких випадках дозволяється нс платити. Швейцарію відносять до юрисдикціям "проміжного" типу з "помірною" податковою системою. Це пов'язано з тим, що тут передбачено ряд пільг для деяких видів фірм. Крім того, на території Швейцарії (але не скрізь) реєструються компанії офшорного типу.

Почнемо все по порядку. Швейцарія - конфедерація. Вона складається з 26 кантонів - малих суверенних утворень, в кожному з яких своє податкове законодавство. Цією обставиною і пояснюються особливості податкової системи конфедерації в цілому. Податкова відповідальність розпадається на три частини - федеральну, кантональних і місцеву. Це ускладнює знайомство з податковою системою Швейцарії, проте робить можливим ряд перспективних міжнародних податкових схем.

Федеральний податок стягується але прогресивною шкалою і складає від 3,63 до 9,8%. Кантональні податки значно вищі. Вони становлять 20-30%. До цього слід додати муніципальні податки. Наприклад, Женевська комуна Женевського кантону стягує податок у розмірі 45,5% кантонального податку. У підсумку ефективна ставка податку на прибуток швейцарської компанії нерідко досягає 40%. Істотним елементом податкової системи Швейцарії є податок на майно (net worth tax) -0.8%. Стягується він на федеральному, а в ряді випадків і на місцевому рівні. Податок "у джерела" в Швейцарії складає 35%. Це означає, що будуть утримані 35% всіх дивідендів, розподілених на адресу компанії, з якою у Швейцарії немає податкового угоди.

Однак не все так похмуро. Швейцарія підписала 37 податкових угод про усунення подвійного оподаткування (мається така угода і з Російською Федерацією, яка "успадкувала" нею від колишнього СРСР). Хоча мережа податкових угод Швейцарії і поступається Нідерландської, вона вважається однією з найбільш сприятливих у світі. Слід зазначити, що в Швейцарії податкові пільги надаються для виробничих підприємств, маються "галузеві" пільги і додаткові податкові градації для підприємств окремих типів. Особливо це відноситься до підприємств холдингового та інвестиційного типу, торговим та "сервісним" компаніям (обслуговуючим основну фірму). Саме завдяки сприятливим умовам, існуючим в Швейцарії для холдингових компаній. вона розглядається як юрисдикція "проміжного" типу. Через неї здійснюється транзит капіталів і доходів від них. Цьому багато в чому сприяє розвинена система податкових угод Швей) (арії, а також її статус як стабільного і респектабельного держави світу.

Особливість Швейцарії як країни, що бере участь у багатьох офшорних схемах, полягає в тому, що в більшості кантонів реєструються так звані "доміцильований" компанії, прибуток яких буде обкладатися тільки федеральним податком за зниженою ставкою у 3,63-9,8%. Така компанія повинна підкорятися класичним офшорним принципам (не бути резидентною, не вести бізнес в Швейцарії, не мати офісу, персоналу і нерухомості в Швейцарії). Як можна бачити за статусом, така фірма близька до типових офшорних фірм. Відрізняє її лише наявність невеликого податку (втім, цілком порівнянного, наприклад, з податком на кіпрські офшорні фір-ми (4,25%)). У той же час швейцарська фірма має більш респектабельний імідж, ніж будь-яка інша офшорна компанія.

Однак можливості швейцарської юрисдикції в області офшорного бізнесу цим не обмежуються. У деяких випадках доміцильований компанія має право містити реальний офіс і персонал. Центр управління і контролю цілком офіційно (хоча необов'язково реально) знаходитиметься в цій країні. Така можливість існує в швейцарському кантоні Фрібург. Резидентний статус дає можливість скористатися широкою мережею податкових угод, яку має Швейцарія. До числа пільгових кантонів в Швейцарії відноситься також Цуг і Нешатель.

Питання оподаткування доміцільовані фірм в різних кантонах вирішуються по-різному. У ряді кантонів така компанія може проводити частину операцій в самій Швейцарії при збереженні пільгового статусу. Проте частка таких операцій обмежена. Так, в деяких кантонах надаються податкові пільги за умови, що як мінімум 80% операцій торгово-закупівельної фірми повинне проводитися за межами країни. В іншому випадку відбувається підвищення ставки податку до 20%.

Читайте також: Поява перших монет в Лідії

24.10.2017